خوش تیپ کرده بود. آن موقع «بیتل»ها روی بورس بودند. او هم مثل آنها پوستین وارونه پوشیده بود و آمده بود داخل مسجد، صف اول نماز جماعت!
نمازگزارها که می آمدند، چپ چپ نگاهش می کردند و یک گوشه، کنار دیوار مسجد را می جستند و زل می زدند به بالا و پایین جوان. که چه جور پلک می زند و چه طور نفس می کشد و از کدام کره آمده!
جوان هم معذب بود. همه با نگاههایشان داشتند می خوردندش. حتی چند تا آمدند و گفتند: «صف اول جماعت جای شما نیست. اشکال دارد!»
یک دفعه حاج آقا آمد. سید جوانی بود. همه صلوات فرستادند. چند تایی تمام قد ایستادند. تنبلترها نیم خیز شدند. حاج آقا رفت جلو و رو به مردم نشست. چشمش که به جوان افتاد، لبخند زد. آنقدر محبت از نگاهش بارید، که جوان احساس کرد خنک شده. آمد جلو. گفت: «آقا! من صف اول بنشینم، اشکال دارد؟» سید خندید. گفت: «نه! چه اشکالی دارد؟! شما هم مثل بقیه.» گل از گل جوان شکفت. نطقش هم باز شد. گفت: «این آقایان می گویند اشکال دارد.» سید بیشتر خندید. صورتش قشنگتر شد. گفت: «این آقایان بیخود می گویند!!»
فردا هم آن جوان آمد. پس فردا هم. دیگر از مسجد پا نمی کشید. همه اش مثل بچه ای که دنبال مادرش راه بیفتد، دنبال سید بود.
یک ذره بعد، پیرمردهای مسجد در بین جوانها گم بودند. از صد نفر، اقلا نود نفرش جوانها بودند.
سالها بعد، ۲۳ دی ۱۳۸۳، «سید» رهبر انقلاب اسلامی ایران شده بود. مسئولان عقیدتی ـ سیاسی پلیس آمده بودند ملاقات. رهبر می فرمود: «چو وا نمىکنى گرهى خود گره مباش/ ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست. به عنوان آخوندى، دست ما گشاده نیست؛ اما ابرویمان که مىتواند گشاده باشد.»
***
این روزها مجلس هفتم مشغول کار بزرگی شده است. نماینده های مردم، به فکر افتاده اند تا برای «مد و لباس» فکری بکنند. مجلس می خواهد راهکاری ارائه بدهد تا لباسهای ما از این یکنواختی دربیاید. هدفشان این است که هم کوتاهی های گذشته را جبران کنند و هم زیاده روی بعضی را.
این فکر که جوانها مد می خواهند، مال مجلس هفتمی ها نیست. سالهاست که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح می کنند. از زمان ریاست جمهوری تا به حال.
مشهورترینش یک سال پیش، در جمع جوانان همدانی بود: ۱۷ تیر ۱۳۸۳. حرف ایشان این بود که جمهوری اسلامی ایران مخالف مد نیست چرا که جوان به تحول و تنوع در لباس و چهره نیاز دارد. اما حرف سر این است که مدهای غربی و وارداتی به درد ما نمی خورد. مد خوب است اگر بومی و ساخت ایران باشد.
دکتر عماد افروغ، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، این فکر را خوب پرورانده است. او حتی به دنبال ایجاد سالنی برای مدهای فصلی است: «باید نمایشگاه بینالمللی مد داشته باشیم و از موضع مدهای حوزههای تمدنی کشورهای اسلامی و شرقی و کشور خودمان دفاع کنیم و آنها را به نمایش بگذاریم. سالنی برای مدهای فصلی داشته باشیم.»
دکتر افروغ همین حرفها را در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم زده است و می گوید آقای رییس جمهور هم این طرح را پسندیده است.
حالا قرار است مجلس هفتم، طرح «ساماندهی مد و لباس» را بررسی کند.
بر اساس پیش نویس طرح ساماندهی مد و لباس که در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد تصویب قرار گرفته است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است جهت پیریزی ساختار مدیریتی موضوع این قانون، کمیته ۹ نفرهای را متشکل از دو نفر از اصناف مرتبط، یک نفر از انجمن طراحان پارچه و لباس، یک نفر نماینده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، وزارت بازرگانی، سازمان مدیریت و برنامهریزی، وزارت صنایع و معادن و یک نفر از کمیسیون فرهنگی تشکیل دهد.
طبق ماده ۲ این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما مکلفند در جهت ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران، نمادها و الگوهای مورد تایید کمیته پیگیری این قانون را تشویق و ترغیب و تبلیغ نمایند و در جهت پرهیز از الگوهای مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی اهتمام جدی ورزند.
بر اساس تبصره ماده مذکور، تبلیغ الگوهای مغایر با فرهنگ ایرانی، اسلامی به هر نحوی ممنوع است.
طبق ماده ۳ این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت بازرگانی مکلف است جهت تبادل فرهنگی ملل مسلمان، موزه، نمایشگاه و جشنوارههای ملی، منطقهای و بینالمللی با محوریت معرفی نمادها والگوهای پارچه و لباس ایرانی، اسلامی برگزار نماید.
در ماده چهار طرح مزبور آمده است: طرحها و الگوهای تولید شده پارچه و لباس مبتنی بر نمادهای ایرانی، اسلامی، مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان و مصنفان و قانون ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی خواهد بود.
طبق ماده پنج نیز وزارت بازرگانی مکلف است جهت دسترسی عمومی و حمایت از تولید و فروش پارچهها و پوشاک منطبق بر الگوهای ایرانی، اسلامی، نمایشگاههای عرضه فصلی لباس و پوشاک برگزار نماید.
همچنین وزارت بازرگانی مکلف است جهت حمایت از تولید داخلی، عوارض گمرکی بر واردات تجاری پوشاک و پارچههای خارجی وضع نماید، به نحوی که امکان رقابت برای تولید کنندگان داخلی فراهم گردد.
بر اساس ماده هفت طرح مزبور وزارت تعاون و وزارت کار و امور اجتماعی مکلفند در تاسیس تعاونی، اخذ مجوز فعالیت و استفاده از تسهیلات دولتی، طراحان و تولید کنندگان پارچه و لباس مبتنی بر الگوهای ایرانی- اسلامی را در اولویت قرار دهند.
بانکها ملزم خواهند بود تا تسهیلات بانکی و وامهای خوداشتغالی را در اختیار متقاضیان قرار دهند.
همچنین در ماده هشت آمده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری و حمایت وزارت صنایع نسبت به معرفی و ارایه طرحهای ایرانی برای حمایت از کاخانجات نساجی و تقویت تولیدات ملی اقدام خواهد نمود.
کلیه دستگاههای دولتی مکلف خواهند بود جهت تشویق تقاضای بازار پارچه و لباس منطبق با الگوهای ایرانی – اسلامی، تسهیلات ( خرید پارچه و لباسهای مذکور) را در اختیار کارکنان خود قرار دهند. دولت نیز مکلف است اعتبارات مالی لازم را در بودجه سنواتی ردیفهای خدماتی – رفاهی دستگاهها منظور نماید.
طق ماده ۱۰ نیز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند از فروش لباسهای دست دوم خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور میشوند، ممانعت به عمل آورند.
مطلب پیشنهادی
متن سخنان در آیین رونمایی «دفترهای مشق شکرستان»
خیلی خوش آمدید. امروز از نگاهی، جشن شش ماهگی حوزه هنری کودک و نوجوان هم …
سلام:مسئله مد قابل توجه است و باید با اون درست برخورد بشه.البته نه مثل تولید انبوه و بی ثمر عروسکهای دارا وسارا.باید همراه با تفکر و تحقیق و در نظر گرفتن سلیقه جوانها که اولین استفاده کنندگان مد هستند باشه.البته به نظر من آدم حسابی های همه دنیا شکل هم هستن.
بسم الله . سلام ! . ضمن انکه به تولید و توزیع عروسکهای دارا و سارا به هیچ وجه بعنوان پروزه ای بی ثمر نگاه نمی کنم بسیار به طرح مجلس هم امیدوارم .اما از خدا می خواهم مثل دوره ریاست جمهوری مقام معظم رهبری نشود که طرح بعد از مدتی مسکوت بماند. باید با سرعت و دقت و صرف انرزی ، زمان و نیروی انسانی لازم و متناسب ، بشکلی راهبردی و نه راهکاری موضوع بررسی و پاسخهای لازم تهیه شود. یک شکل بودن ” آدم حسابی ” های دنیا از نظر این دوست ما از دو جا نش’ات می گیرد : اولا : آدم حسابی های دنیا اصلا کی هستند ؟ تعریف آدم حسابی چیست ؟ اگر تعریف آدم حسابی ، همان آدم استاندارد بین الملی است ، خب روشن است که هم قیافه خواهند شد چون استانداردهای بین الملی فرهنگی را دارد غرب تهیه می کند. سلطه ’ فرهنگی نمادش همین کامنت دوست عزیزمان است که ناخوادآگاه چنین مطلبی رادرج می کنند. و زاویه دیگری که ممکن است به هم لباس شدن آدم حسابی های دنیا منتهی شود ، همین ترس از غیر استاندارد معرفی شدن است. این هم ناسی از همان سلطه ’ فرهنگی و رسانه ای است. بسیار موفق باشید. یا علی. ابوذر. ضمنا اگر از صالح و یا عاصف ( بچه های حقوقی ) خبری داشتید یا شماره تلفنی ، ما را خبر کنید.