قالب وردپرس افزونه وردپرس

مهمان نوازی و استقبال از دانشجویان جدید الورود ـ روزنامه رسالت

اشاره: از قدیم الایام سنت مهمان نوازی ایرانیان شهره بوده است و اکرام مهمان جایگاه خاصی برای خود داشته، هر چند که شاید در زندگی روزمره و تکراری این روزها دیگر کسی به یاد و فکر اطرافیان خود نباشد ولی شاید با زنده نگه داشتن و حفظ این روابط، حس و حال و روحیه افراد کمی تغییر کند، حال که آن افراد، جوانان این مرز و بوم و به عبارتی سرمایه های اصلی کشور باشند. فرهنگسرای دانشجو طبق روال گذشته ستاد استقبال از مهر ویژه دانشجویان جدیدالورود کرد.
به گفته محمد سرشار، رئیس فرهنگسرای دانشجو، این طرح از اواخر تابستان ۸۵ در شورای فکر این فرهنگسرا مطرح شد که اولین تجربه طرح در سال ۸۶ به مرحله اجرا رسید و طی آن تلاش بر این بود که دانشجویان به عنوان میهمانان شهر تهران، درک صحیحی از شهر و چگونگی برطرف شدن نیازمند ی های علمی و فرهنگی خود به دست آورند.
بدین ترتیب، مشخص کردن نیازمندی های اصلی و اولیه این افراد و میزان بودجه لازم برای مرتفع کردن آن، مطالعه و بررسی میزان پذیرش آنها وخصوصیات فرهنگی و پراکندگی دانشگاه های میزبان، طراحی بسته های فرهنگی، طراحی و تنظیم فرم هایی برای ایجاد زمینه ارتباطات بعدی دانشجویان با فرهنگسرا، توجیه نیروهای اجرایی طرح و شناسایی زمان ورود آنها از مبادی مختلف به تهران در دستور کار قرار گرفت. امسال اعضای این ستاد برای برنامه پیشواز و استقبال از دانشجویان جدیدالورود شهرستانی در ایستگاه های مشخص شده به خدمت رسانی مشغول بودند. غرفه های ستاد استقبال در ایستگاه های ورودی کلانشهر تهران، شامل فرودگاه مهرآباد، ایستگاه راه آهن تهران و پایانه های شرق، غرب، جنوب و بیهقی برپا شد. راهنمایان ستاد اغلب خود از دانشگاه هایی بودند که دانشجویان را برای استراحت و بهره گیری از امکانات مختصر به سمت ایستگاه هدایت می کردند، که از جمله خدمات آن، اهدای یک بسته فرهنگی بود. این بسته فرهنگی به همت و تلاش نهادها و سازمان های مختلفی با در نظر گرفتن تامین حداقل نیازهای شهری این مهمانان تازه دانشجو تهیه گردیده بود.
در ادامه، هر دانشجو پس از کمی توقف در ایستگاه ، توسط خودروهایی که در اختیار ستاد قرار گرفته بود به دانشگاه های مورد نظر خود رسانده می شد و توسط ستاد استقبال مستقر در دانشگاه (که با همکاری سازمان بسیج دانشجویی برپا شد) برای ثبت نام و دیگر مراحل آموزشی راهنمایی می شدند. در این زمینه، گفتگویی با محمدرضا سرشار، رئیس فرهنگسرای دانشجو، انجام دادیم تا از جزئیات این برنامه آگاه شویم؛
با توجه به اینکه این ستاد دو سال اخیر ایجاد شده و ارتباط آن با دانشجویان نزدیک تر و تنگاتنگ تر شده، مطمئنا در خصوص نیازهای این افراد در شهر تهران که شهر بزرگی است مطالعاتی صورت گرفته است. نتایج این بررسی ها، واجد چه نکاتی بوده است؟
در حوزه های مختلف این نیازها شناسایی شده که نیاز اصلی و اولیه دانشجویان، خوابگاه است، اطلاعات دقیق از نیازهای خوابگاهی تهیه شده، برای مثال تعداد خودروهای مورد نیاز برای حمل و نقل، آمبولانس یا ماشین لباسشویی مشخص شده و این آمار به کمیته ای که از طرف ریاست جمهور جهت رسیدگی به دانشجویان در نظر گرفته شده، ارائه گردیده که از طریق این کمیته در حال بررسی است و قرار بر این است که پس از بررسی و شناسایی موارد دیگر، به آنها رسیدگی شود. ضمن اینکه در زمستان ۸۶ بانک اطلاعاتی در فرهنگسرای دانشجو ایجاد شد تا این تجربیات رها نشود و از فعالیت های انجام شده استفاده شود. برای نمونه متوجه شدیم در تهران ۴۰ دانشگاه فعال است. این بانک اطلاعاتی در سال ۸۶ به صورت نسخه چاپی بود که امیدواریم در سال ۸۷ نرم افزار آن نیز ارائه شود.
آیا در بررسی ها، درصدد جمع آوری و تهیه آدرس و فروشگاه های مرکزی نوشت افزار، کتب دانشجویی، نرم افزارهای کامپیوتری و فهرست کافی نت های معتبر جهت رفع نیازهای کامپیوتری این افراد بوده اید؟
طرحی داشته ایم از سال ۸۵ که طی آن، درصدد تهیه سررسیدی به نام سررسید دانشجویی بوده ایم تا تمام نیازها واقلام اولیه یک دانشجو با مشخصات به همراه آدرس، نقشه و … ارائه شود که باید به یاری خداوند تا اواخر پاییز و یا اوایل زمستان ۸۷ جمع آوری این اطلاعات به پایان برسد. برای سال جدید این سررسید چاپ خواهد شد و در اختیار دانشجویان عزیز جهت بهره برداری قرار می گیرد. در آنها، از این قبیل اطلاعات مثل نشانی کتابخانه های تخصصی، مراکز فروش کتب، تایپ و نرم افزار و … گردآوری شده است.
در سطح شهر تهران مراسم و برنامه های شاخص فرهنگی مختلفی از سوی موسسات و ادارات در سطح وسیعی اجرا می شود که بسیاری از این مراسم مثل نمایشگاه های قرآن و کتاب و … در یک زمان مشخصی از سال برگزار می شود، آیا جهت معرفی این برنامه های شاخص، فرهنگسرای دانشجو اقدامی انجام داده است؟
بله، تمامی این برنامه ها جهت ثبت در سررسید دانشجویی در نظر گرفته شده است، که اعلام می شود.
آیا تلاش بر این است که دانشجویان را با سازمان بیشتر آشنا کنید و اطلاعات جامعی از فرهنگسراها، خانه های فرهنگ، نگارخانه ها و کتابخانه های سازمان هم در اختیارشان قرار بگیرد؟
اکثر دانشگاه ها قرائت خانه دارند و جهت بهره گیری از مراکز فرهنگی هنری نیز درصدد بوده ایم دانشجویان دانشگاه ها را با مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که از نظر محلی نزدیک هستند آشنا کنیم و با مراکز نیز هماهنگی به عمل آوریم که دانشجویان را در جریان برنامه های خود قرار دهند که این عزیزان از تسهیلات سازمان فرهنگی هنری شهرداری بتوانند استفاده کنند.
در بسته فرهنگی که شما تهیه کردید، نقشه ای ارائه گردیده بود. آیا این نقشه جهت معرفی مکان های خاصی بود یا فقط نقشه شهر تهران بوده است؟
درصدد تهیه نقشه از میراث فرهنگی و گردشگری بودیم که محقق نشد و فقط نقشه شهر تهران آماده شد که دوستان دانشجو بتوانند در مسیرهای شهر بهتر هدایت شوند. البته این نقشه را فرهنگسرای دانشجو چاپ و تهیه کرده و در چارچوب خاص و با آرم ستاد استقبال مهر ۲ آماده گردیده است.
نرم افزار ارائه شده مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتالی شامل چه برنامه هایی است؟
این مرکز با داشتن طرح حمایت از نرم افزارهای فاخر که در جشنواره های مختلف IT رتبه کسب کرده اند، این نرم افزارها را در اختیار دارد که تعدادی از این نرم افزارها را در اختیار فرهنگسرای دانشجو جهت استفاده در ستاد استقبال از مهر قرار داد.
یکی از طرح های انجام شده در ستاد استقبال، برقراری ارتباط با دانشجویان بوده، به صورتی که فرم هایی به این عزیزان ارائه شده است، طی سال های گذشته با داشتن این اطلاعات، چه ارتباطی برقرار شد و آیا برای برنامه خاص و مفیدی مدنظر قرار گرفت؟
بله، ارتباط خوبی داشته ایم. براساس اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشته شده به وسیله ایمیل، تلفن همراه، پیامک، سامانه اطلاع رسانی و وبلاگ سعی بر این شده تا این رشته ارتباطی حفظ شود و با دادن پیام، آنان را در جریان مراسم های مختلف قرار دهیم که در صورت تمایل شرکت کنند. مطلب قابل ذکر این است که در فرم ها، از عزیزان دانشجو خواسته شده که رشته های مورد علاقه و نیاز خود را اعلام نمایند و سعی بر این شد تا به صورت کلیشه ای برای همه عزیزان دعوتنامه ارسال نشود، بلکه براساس علایق و ذائقه افراد اطلاع رسانی می کنیم، یعنی برنامه های خاص، افراد خاص خود را داشته باشد.
در روز دانشجو مراسمی دارید که طی مراسم خاصی این دانشجویان را در یکجا در فرهنگسرای دانشجو جمع کنید؟
نه، در این روز در تمام دانشگاه ها مراسمی برگزار می کنند. اما سعی بر این است تا با اهدای کتاب و نصب نگارگذرها در دانشگاه ها مثل نگارگذر “هفت اقلیم زندگی دانشجویی” که در سال گذشته ۸۶ در مسیر دانشجوها نصب شد، اطلاعات موضوعی از طریق کتاب ارائه شود تا افراد پس از مطالعه بتوانند در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صحبت کنند و با معرفی منابع در حوزه های مختلف بتوانند در آفرینش و خلق آثار ذهن بازتر و بهتر داشته باشند.
ستاد استقبال هر ساله از چه تاریخی شروع به فعالیت می کند؟
معمولااز اردیبهشت آماده می شود و با ادارات و ستادهای مختلف شروع به ارتباط می کند. زمان فعالیت ستاد استقبال در ابتدا در دو شیف ۶ ساعته از ۶ صبح تا ۶ عصر بود، ولی به دلیل حجم زیاد مراجعین تا ۱۲ شب ادامه پیدا کرد و راهنمایان و اعضای ستاد های مستقر در ایستگاه ها تا ۳ شیفت مشغول بودند.
البته امسال علاوه بر دانشجویان سال اولی، ما میزبان دانشجویان جدیدالورود شهرستانی پذیرفته شده ارشد هم بودیم که پیش بینی نشده بود.
روزنامه رسالت ـ شماره ۶۵۴۱ ـ ۱۵/۷/۸۷ صفحه ۱۹
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1713725

مطلب پیشنهادی

سرشار: روحیه آزادگی و مردانگی سیاسی بارزترین ویژگی شخصیتی آیت الله مهدوی کنی ـ خبرگزاری مهر

رئیس حوزه هنری استان تهران به روحیه آزادگی و مردانگی سیاسی مرحوم آیت الله مهدوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *