دیروز، مجری برنامه «چاپ اول» درباره «مهمترین نقطه ضعف شبکه کودک» پرسید. پاسخ من به این سوال، واکنش شبکه ضدانقلابی من و تو را به دنبال داشت.
در شبکه کودک، جای قهرمانهای بومی بسیار خالی است. راهحل آن هم ساخت پویانماییهایی است که قهرمانسازی کنند. چون آثار نمایشی به نسبت برنامههای تلویزیونی قدرت بسیار بیشتری برای قهرمانسازی دارند.
این تجربه در مرکز پویانمایی صبا آغاز شد و #نقاشکوچولو ، #ریرا ، #مهارتهایزندگی ، #قهرمانان_مدرسه ، #شکرستان و قویتر از همه #پهلوانان با هدف خلق شخصیتهای محبوب ایرانی برای خردسالان، کودکان و نوجوانان آفریده شدند.
پس از آن این تجربه با اصلاح فرآیندهای تولید و حرکت به سمت #تولیدصنعتیپویانمایی به بلوغ رسید. تجربهای که ابتدا در #اتلمتلیه_جنگل آغاز شد و در #ببعی به کمال رسید. به گونهای که میزان بیننده پویانمایی ببعی در کانال پویا رکورد شکست و به پربینندهترین انیمیشن ایرانی و خارجی شبکه کودک بدل شد.
حالا این تجربه در حال کامل شدن است. پویانماییهای #حسناکوچولو ، #کارتونیها ، #شهرموشکی ، #آرمن و … در راهند تا فصل جدیدی را در تجربه ایرانی قهرمانسازی برای خردسالان و کودکان بگشایند.
واکنش شبکه من و تو به این مساله را نباید ساده گرفت. آنها از موفقیت قهرمانهای بومی میترسند و دوست ندارند فرزندان ما با سبک زندگی اسلامی ایرانی تربیت شوند.
پینوشت: توضیح شبکه من و تو درباره سریال #تینگا_تینگا نادرست و گمراهکننده است. این سریال به سفارش انگلیس و با مشارکت کنیا تولید شده و با جهانبینی مطلوب انگلیسیها، افسانههای آفریقایی را روایت میکند.