فرآیند معرفی وزیران پیشنهادی دولت آقای حسن روحانی، نمونهای از رفتارهای پیچیده تیم ایشان است. به فرآیند انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دقت کنید:
۱. جمعآوری پیشنهادها آغاز میشود. حتی آقای حسامالدین آشنا در فیسبوک و گوگلپلاس، از کاربران میخواهد تا گزینههای خود را معرفی کنند و تأکید می کند که این مسأله را جدی بگیرند.
۲. از انجمنها و گروههای مؤثر فرهنگی، هنری و ادبی دعوت میشود تا پیشنهادهای خود را اعلام کنند.
۳. از نمایندگان انجمنهای و گروههای مؤثر فرهنگی، هنری و ادبی دعوت میشود تا در نشستی برای جمعبندی این پیشنهادها شرکت کنند. در این نشست، حجتالاسلام محمدعلی زم، به عنوان گزینه انتخابی معرفی میشود و پیشینه کاری او، به تفصیل، بیان میگردد.
۴. آقای زم، پس از مدتها سکوت، با پایگاه خبری خبرآنلاین، گفتگوی مفصلی میکند. موج واکنشهای مثبت و منفی نسبت به انتخاب آقای زم آغاز میشود. موافقان و منتقدان، و وزن رسانهای و اجتماعی هر کدام مشخص میشود.
۵. از داخل تیم آقای روحانی خبر میرسد گزینه اصلی، آقای احمد مسجدجامعی است.
۶. حجتالاسلام سید محمد خاتمی، آقای مسجدجامعی را به عنوان گزینه انتخابی معرفی میکند و وزن خودش در این انتخاب را، به رخ میکشد.
۷. موج واکنشهای مثبت و منفی نسبت به انتخاب آقای مسجدجامعی آغاز میشود. ورود آقای خاتمی، هزینههای سیاسی این انتخاب را بالا برده است.
۸. آقای علی جنتی، به عنوان گزینه قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رسانهها گفتگو میکند.
۹. آقای آشنا در فیسبوک اعلام میکند: «این کابینه برای بازگشب آرامش به نظام اداره کشور طراحی شده است. حضور کهنهسربازان، نشان از وجود بحرانهای سختی دارد که باید تدبیر شود. دو سال صبر می کنیم، دو سال کمک می کنیم تا بفهمیم در این ۸ سال چه گذشته و چه بر سر این کشور آمده.»
***
فرآیند انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آقای حسن روحانی، یک چرخه تصمیمگیری را به نمایش میگذارد. در این چرخه، هفت مرحله وجود دارد: انگیزش همگانی و نخبگانی، مانور، بازخوردگیری، اقدام، بازخوردگیری، مداخله بیرونی و در نتیجه بازنگری، مهار واکنشها.
این چرخه هفت مرحلهای تصمیمگیری، آمیزهای از کنشها و واکنشهاست که به مدیریت تصویر کابینه «اعتدال» میانجامد.
همین چرخه تصمیمگیری، چند نکته را روشن میکند:
۱. بازخوردگیری، یکی از الزامات اساسی تصمیمگیری در دولت جدید خواهد بود. بنابرین گروههای مرجع اجتماعی، رسانهها و گروههای فشار، بیشترین تأثیر را بر تصمیمات کابینه اعتدال خواهند داشت.
۲. نسبت هزینهها و دستاوردها، نقش اساسی در تصمیمگیریهای کابینه اعتدال دارد. بنابرین افزایش هزینههای تصمیمات یا کاهش دستاوردهای آن، تأثیر مستقیم و اساسی بر گرفتن یا نگرفتن تصمیم دارد.
۳. تیم آقای روحانی، در عرصه مدیریت تصویر، تیم حرفهای و کارکشتهای است که از مانور، فریب و بازنگری، برای بازخوردگیری یا کاهش هزینههای تصمیمات، استفاده میکند. بنابرین احتمالاً در بیشتر موارد، نخستین رفتارهای این تیم، بیانگر تصمیمات نهایی نیست و واکنش مناسب و بهنگام گروههای مرجع، رسانهنگاران و گروههای فشار به این رفتارهای ابتدایی تیم آقای روحانی، در تصمیمات نهایی موثر خواهد بود.
مطلب پیشنهادی
قهرمانکشی ـ نگاهی به فیلم سینمایی «مزار شریف» حسن برزیده
یکی از نیازهای روزگار ما، معرفی «قهرمان»ها به جوانان و نوجوانان است. غربیها در قهرمانسازی، …
سلام. اگر این گونه که شما می گویید باشد، باید بگوییم تولد مدیریت استراتژیک (مدرن) را در ایران را شاهد هستیم.البته من بعید می دونم چنین امری محقق شده باشد، چون موانع نظری و شواهد عینی مخالف زیادی برای مدل شما موجود است. فارغ از این ها من به این ذهن سامان یافته شما غبطه می خورم جناب سرشار.
عجب ذهن سامانمندی!
سلام،
تشکر فراوان بابت تحلیل مبناییتان.
جیگرمان حال آمد که بعد از مدتها، یک تحلیل اصولی خواندیم!
التماس دعا در این شبها
دوست عزیز سلام
نظر به پژوهش در حوزه دین و قرائت های دینی در علوم. سایت
http://www.sahebasr.com/
بعنوان یک پایگاه پژوهشی و تحقیقاتی سعی در معرفی و ایجاد زمینه های لازم برای این امر را دارد. با کمک شما در جهت نشر و معرفی می توان که گستره وسیعی تری را در شناسایی و شناساندن تحقیقات دیــنی و پژوهش در دین برای عموم گشوده شود.
با کمال قدردانی درخواست میشود که لینک این پایگاه اینترنتی را در لیست سایت و پایگاه خویش قرار دهید.با تشکر.
سلام
تحلیل بسیار جالبی بود!!
استفاده کردیم
خداقوت